‘Geflext worden op je eigen vaardigheden, dat trekt me hier’

‘Geflext worden op je eigen vaardigheden, dat trekt me hier’

ORMIT Nederland

ORMIT Nederland

     

Soms heeft Ruben Mulder van die momenten. Dan wordt hij ‘geflext’ op zijn eigen vaardigheden, zoals hij zelf zegt. Het zijn die momenten waarop de e-Commerce Manager bij PepsiCo in zijn element is. ‘En als je dan ziet dat de eerste producten via Amazon verkocht worden, geeft dat echt een kick.’

Check het overzicht

Tijdens zijn carrière als tophockeyer en later als coach was hij er al veel mee bezig. Kijken hoe je het ideale team samenstelt. Hoe je mensen kunt overtuigen en mee kunt krijgen. Hoe je weerstand kunt overwinnen.

Het zijn vaardigheden die de 34-jarige Ruben Mulder nu ook van pas komen, nu hij mag proberen PepsiCo geschikt te maken voor de moderne wereld van e-commerce. Het is een vrij nieuwe wereld voor de multinational, merkt hij. Hiervoor werkte hij bij de Europese vestiging van het Amerikaanse horlogemerk Invicta. ‘De wereld van fashion heeft de stap naar online al volledig gemaakt. Maar voor food is het lastiger. Een flesje cola of zak chips koop je als consument nu eenmaal minder snel via internet. En waar we bij fashion eraan gewend zijn om bestelde producten terug te sturen als het je niet bevalt, is dat bij food natuurlijk anders. Een flesje Pepsi stuur je niet zo snel terug.’

 

Away-From-Home

Toch is er ook voor foodgiganten als PepsiCo online veel te winnen. Mulder werkt bijvoorbeeld in het segment ‘Away-From-Home’, waar hij samenwerkt met groothandels als Sligro en Bidfood (het voormalige Deli XL) en Food Delivery platformen (Thuisbezorgd, Deliveroo, Uber Eats). ‘Veel sportkantines en restaurants doen al hun bestellingen al online. Dat is al een volwassen markt.’ Hier zijn dan ook vaak leuke samenwerkingen mogelijk. ‘Stel: we hebben voor Lay’s een campagne rondom de UEFA Champions League. Dan kun je dat op het Sligro-platform ook laten zien en er een actie rondom heen verzinnen. Zo kun je hier proberen een kanaalstrategie te bouwen.’

Naast het Away-From-Home-segment is Mulder bij PepsiCo ook verantwoordelijk voor wat genoemd wordt ‘Marketplaces’. Een voorbeeld hiervan is Amazon. Een vrij nieuwe wereld voor het bedrijf, legt hij uit. Maar daarom ook des te leuker. ‘Het is voor mij de ideale combinatie tussen strategisch denken en de voeten in de klei. Het gaat om een soort start-up-achtige manier van werken, waar we flink in investeren. Dit bedrijf moet daarvoor soms dingen doen die tegen de eigen natuur ingaan. Dat vind ik dus enorm leuk, om het dan toch voor elkaar te krijgen. Constant mensen overtuigen, vertellen wat e-commerce is en wat het kan bijdragen. Ondernemerschap tonen. Je loopt daarbij onvermijdelijk ook tegen weerstand aan. Ook dat vind ik interessant. Het is goed voor je persoonlijke ontwikkeling, je moet constant flexibel zijn. Denken: wat voor publiek heb ik voor me? Hoe krijg ik ze mee? Gelukkig hebben we hier best een open cultuur. Iedereen staat hier wel open en is bereid om mee te denken en oplossingen te zoeken.’

 

Met alle afdelingen in aanraking

Een klein jaar is hij op die manier bezig geweest met Amazon. Vanaf het nadenken over: ‘wat moeten we op dat platform?’ tot ‘hoe gaan we dat logistiek voor elkaar krijgen?’ en ‘welke processen moeten we intern allemaal aanpassen?’. En letterlijk met alle PepsiCo-afdelingen kwam hij daarbij in aanraking. Van finance tot logistiek en van sales tot marketing. ‘En als je dan uiteindelijk de eerste verkopen ziet gebeuren, geeft dat wel een kick. Ja, daar was ik wel trots op.’

Het zijn zulke momenten waarop hij inhoudelijk uitgedaagd wordt die hem aantrekken, zegt hij. ‘Geflext’ worden in zijn vaardigheden, zoals hij het zelf noemt. Het is een instelling die hem al langer kenmerkt. Als afgestudeerde in International Business aan de Universiteit van Tilburg kwam hij bij ORMIT terecht. In de vier projecten die hij daar in twee jaar uitvoerde stond zijn persoonlijke ontwikkeling al centraal.

 

Achtergrond in de sport

Hij koos voor zo’n traject ook mede vanuit zijn achtergrond in de sport. Jarenlang hockeyde hij in de hoofdklasse bij Den Bosch. ‘Naast het inhoudelijke stuk merkte ik dat ik het interessant vind wat teams doen, en hoe je van individuen een goed team kunt maken. Ik ben analytisch en op persoonlijke ontwikkeling gericht. Die brede combinatie, daarom paste ORMIT ook bij mij.’

Waar veel ORMIT-trainees na twee jaar uitstromen bij een van de partners, liep het voor Mulder anders. ‘Ik kreeg de mogelijkheid om een jaar fulltime in Spanje te gaan hockeyen, in Madrid. Een jeugddroom van me. Daar ben ik toen vol voor gegaan. Carrière technisch op dat moment misschien niet het meest logische, maar toch iets waar ik nooit spijt van heb gehad. Ik heb daar een prachtig jaar gehad, een mooi avontuur, een droom verwezenlijkt.’

Terug in Nederland stond hij ‘met lege handen’. Na enige oriëntatie kwam hij toen bij Invicta uit, het horlogemerk uit Miami, dat vanuit Nederland Europa probeert te veroveren. ‘Het was 2014, de e-commerce business groeide enorm. We verkochten direct aan consumenten (D2C), maar ook via eRetailers als Bol.com, Amazon en Coolblue. En zelfs via eigen fysieke Invicta winkels. Het was een echte omnichannel approach.’

Met een leuk internationaal kantje bovendien. ‘Ik ben in die tijd meerdere keren in Miami, Londen en Mexico City geweest. Ik kijk er dan ook superpositief op terug.’

 

Keus snel gemaakt

Maar op het moment dat PepsiCo hem benaderde voor een overstap, was de keus toch snel gemaakt. ‘Op een gegeven moment wilde ik mezelf persoonlijk verder ontwikkelen in een complexere corporate omgeving. Plus: ik vind het inhoudelijk interessant hoe food zich ontwikkelt in e-commerce. Dat deed PepsiCo trouwens ook goed: mensen van buiten de food benaderen om hier e-commerce op te zetten. Zo krijg je een bredere kijk, dat voegt volgens mij echt iets toe.’

Het is ook juist die bredere uitdaging die zijn eigen groei ondersteunt, zegt hij. En in die complexe omgeving heeft hij naar eigen zeggen ook veel aan zijn achtergrond, zowel bij ORMIT als in de sport, waar hij ook als trainer actief was. ‘Het is in het hockey natuurlijk ook allang niet meer dat de opstelling wordt gemaakt op de achterkant van een bierviltje. Je moet daar ook nadenken: welke kwaliteiten zet je waar in? Hoe stel je een ideaal team samen? Dat zijn vaardigheden, die ik ook in mijn maatschappelijke carrière zal blijven gebruiken.’

Wat zijn nu de 7 cruciale vaardigheden om succesvol een transformatie te leiden? Wij hebben ze op een rijtje gezet.

Check het overzicht