Digitaal onboarden bij ABN AMRO

Digitaal onboarden bij ABN AMRO

Cézanne Baijer

Cézanne Baijer

     

Je hebt behoefte als nieuwkomer om jezelf te laten zien. Ook wil je graag tastbaar maken wat je doet. In deze tijd is in een online gesprek vaak maar één persoon aan het woord. Dan is het soms moeilijker om je toegevoegde waarde te laten zien. Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk iets tastbaars op te leveren, liefst samen met anderen.

Tips: digitaal onboarden

Cézanne Baijer

Project officer, transformation program bij ABN AMRO

Bezig met het maken van een duurzame organisatie inrichting.

 

Mijn digitale onboarding

Na een prettige digitale intake met mijn opdrachtgever kon ik vlot aan de slag. Praktische zaken en formaliteiten (zoals het ophalen van een laptop) werden voorafgaand mijn eerste werkdag helder gecommuniceerd. Op mijn eerste werkdag ben ik toegevoegd aan een groepschat, waarin ik warm welkom werd geheten door het hele team. Bij de eerstvolgende dagstart – waar het team inbelt - heb ik mezelf voorgesteld en kreeg ik meteen alle updates mee over projecten binnen het team. 

 

Wat werkt goed?

De dagstarts werken voor mij heel goed en zijn wat betreft onboarding een goede manier om snel te begrijpen wat er speelt binnen een organisatie. Daarnaast ben ik de eerste weken veel bezig geweest met het kennismaken met nieuwe collega's. Op die manier leerde ik, ondanks de fysieke barrière, het team en ABN AMRO steeds iets beter kennen. Ook geloof ik dat je 'leert door te doen'. Je leert zowel de mensen, de inhoud, als de way of working snel kennen door concreet iets op te leveren, echt samen iets te doen. Vaak kom je er dan al snel genoeg achter wat je nog niet weet en dat helpt je weer verder in je ontwikkeling. We hebben ook een virtuele coffee room die de hele dag geopend is – een plek waar je naar toe kan gaan om even kort bij te praten. Een leuke en makkelijke manier om in deze tijd toch even contact te hebben.

 

Wat was moeilijk?

Dat je de mensen niet ‘live’ kan spreken. Dat maakt het wat lastiger om de cultuur te omarmen. Die koffiegesprekken, of gesprekken die vaak na een meeting ontstaan, zijn juist informatief op de onuitgesproken regels. Je ziet in de online afspraken mensen voor het eerst. Je krijgt minder goed een gevoel of een boodschap is geland, of wat nog extra aandacht nodig heeft.  

Eens per week doen we in onze teamcall ook een moodstemming. Daarin delen we met elkaar hoe het gaat of hoe de week is verlopen. Hiermee komt de mens achter het project naar voren. Goed voor de morele support!

 

Tips: digitaal onboarden