‘In tijden van corona is verbinding maken een vak apart’

‘In tijden van corona is verbinding maken een vak apart’

ORMIT Nederland

ORMIT Nederland

     

Verbinding kunnen maken is een van de kwaliteiten waar ORMIT’ers om bekend staan. Maar hoe doe je dat in tijden van corona? Een kijkje in de keuken van bol.com, waar drie (ex-) ORMIT’ers die kwaliteit in de praktijk proberen te brengen. Met haar verbindende kwaliteiten heeft Sietske Kamsma in deze tijden de bezorgervaring van bol.com geoptimaliseerd. Lees hieronder meer. Ook op zoek naar een oplossing voor jouw vraagstuk?

Maak een afspraak >>

“Een soort thuiskomen.” En “een organisatie waar je echt jezelf kunt zijn.” Sietske Kamsma, Niels Kaput en Paula van der Schoor werken alle drie voor bol.com, en hebben daarnaast alle drie een verleden bij ORMIT. Twee organisaties die geen formele samenwerking hebben, maar die in cultuur wel veel overeenkomen, zeggen ze alle drie. Zoals: “weinig hiërarchie”, “altijd gericht op hoe het beter kan”, en “Als je de beste versie van jezelf bent, dan ben je dat ook voor het bedrijf”.

Kamsma is de jongste van de drie. Ze is er momenteel ‘productmanager’, en ze werkt aan de introductie van een nieuwe logistieke dienst waarmee bol.com samen met partners haar klanten een betere bezorgervaring kan geven, waarbij de zogeheten ‘ketenoptimalisatie’ centraal staat.

 

Betere leverbetrouwbaarheid

Bol.com is een platform dat vele retailers gebruiken om hun producten te verkopen, legt ze uit. “De diversiteit van de partners is enorm, van grote bekende spelers in de markt tot de hobbyverkoper met een grote zolder. De uitdaging is om onze klanten met al deze partners toch een zo uniform mogelijke bezorgervaring te geven.”

Aan Kamsma om deze ‘leverbetrouwbaarheid via het platform’ te verbeteren. “Ik ben verantwoordelijk voor de monitoring en sturing op de voortgang. Ik heb daarvoor een groot datadashboard tot mijn beschikking, waarop ik precies kan volgen hoe het gaat. Zie ik iets dat niet klopt, dan schakel ik met de juiste personen binnen de organisatie om het op te lossen.”

 

Stage gelopen

Kamsma liep in mei 2017 al eens stage bij de webwinkelier, destijds behoorde ze tot een team van 5 mensen dat nieuwe projecten over de bezorging bedacht. “Mijn oude manager daar wist dat ik bij ORMIT voor mijn laatste opdracht stond. Dat klikte, en zo ben ik na een aantal gesprekken vanaf mei dit jaar in deze opdracht gerold.”

Geen toeval, vult Niels Kaput aan, die al meer dan 6 jaar als Business Developer bij bol.com werkt. Daarvoor werkte hij bij ORMIT, waarvoor hij onder meer opdrachten deed bij ASML, Rabobank en DSM. En ORMIT’ers blijken hier vaak goed te passen en veel waarde te kunnen toevoegen. Het is hier een relatief jong en informeel bedrijf, met niet veel hiërarchie.. En het scheelt natuurlijk ook wel of je een bedrijf uit de 20ste of 21ste eeuw bent. Zo kun je hier ook als jonge instroom veel voor elkaar krijgen, zonder dat je overal een handtekening voor nodig hebt.”

 

Ideeën groter maken

Hij wordt aangevuld door cross-channel developer Paula van der Schoor, die via ORMIT onder meer bij Nuon werkte, voordat ze bij bol.com terecht kwam. “Dat was echt een heel andere omgeving, meer corporate”, zegt ze. “Ik heb daarom bewust een heel andere tak van sport opgezocht. En hier klopt het gewoon voor mij. Ik werk hier nu 5,5 jaar, en zie mezelf voorlopig ook echt niet weggaan. Je kunt hier zoveel ideeën groter maken. En het gaat hier snel. Morgen hebben we weer drie keer zoveel ideeën als vandaag. Dat levert een bepaalde dynamiek, die wel bij je moet passen.”

Als Business Developer heeft Kaput ook te maken met de schaalvergroting en ketenintegratie waaraan Kamsma werkt: zorgen dat de keten tussen klant en partner zo soepel mogelijk verloopt. Hiervoor zijn in zijn ogen mensen nodig die strategisch kunnen denken en dit kunnen vertalen naar concrete actieplannen. Verbindend denken in een keten is hierbij essentieel. Of dit nu een keten ín een organisatie betreft of zelfs daaroverheen.

En juist dat verbindend denken zegt hij te herkennen in de ORMIT’ers met wie hij gewerkt heeft, en die hij nog regelmatig tegenkomt. “Dat sluit ook aan bij het persoonlijk leiderschap, waar we het vaak over hebben”, zegt hij.

 

Geen afrekencultuur

Kaput fungeert momenteel als sparringpartner voor Kamsma en voert met haar gesprekken over haar loopbaan en keuzes waarvoor ze staat. Daarbij gaat het om vragen als: wat wil ik? Wat kan ik? Wat zie jij als kwaliteiten bij mij? Hoe kan ik anderen motiveren, zonder voor te kauwen wat ik wil dat ze doen?

Zelf begon ze in een rare tijd, waarin iedereen vanuit huis werkte. Makkelijk verbinding maken, een van de kernpunten waar ORMIT’ers om bekend staan, is dan ineens een stuk moeilijker, merkte ze. “Zeker in tijden van corona is dat echt wel een vak apart.”

Haar persoonlijke leerdoelen heeft ze dan ook wel een beetje moeten bijstellen, vertelt ze. “Gelukkig heb ik een nieuwe rol binnen het programma, en ook de ruimte om die rol zelf vorm te geven. Er is hier bovendien ook sprake van een leercultuur, en geen afrekencultuur. Je mag fouten maken, zolang je er maar van leert. En de lijnen zijn hier kort. Hiërarchie bestaat er niet veel: je kan bij iedereen in de organisatie je ideeën kwijt of om hulp vragen.

Waarom denkt zij zelf eigenlijk dat ORMIT’ers zo goed passen in een omgeving als die van bol.com? “Ik denk omdat ORMIT al selecteert op kwaliteiten die hier van pas komen. Dat je bijvoorbeeld niet bang bent om iemand te bellen. Of dat je snel kunt schakelen, zelfstandig kunt werken, in staat bent verbinding te leggen.”

 

Oog voor feedback

En de feedback op jezelf, het constant reflecteren op je eigen gedrag? Ja, dat ook, bevestigt Kamsma. “Bij ons in het team geven we elkaar op wekelijkse basis actief feedback. Dat vind ik ook heel prettig, dan weet je in elk geval waar je staat en waar je je nog kunt verbeteren. Of dat door ORMIT komt, of dat ik gewoon zo ben, dat weet ik niet. Maar ik ben daar wel veel mee bezig, met waar ik mezelf kan verbeteren.”

Van der Schoor zegt dat goed te herkennen. “Als je ORMIT hebt gedaan, blijft dat er denk ik wel in zitten. De basis die ORMIT daarin meegeeft raakt ingebakken, in elk geval bij mij. Dat wordt daar zóveel gedaan.”

Zelf heeft ze overigens nog wel iets meegenomen van die ORMIT-tijd, dat ze nu ook bij bol.com herkent. “Sinds de coronacrisis is de boodschap hier vanaf dag één geweest: zorg goed voor jezelf. Dat herken ik ook nog wel van toen bij ORMIT. ‘Als je de beste versie van jezelf bent, dan ben je dat ook voor het bedrijf’, zeiden we daar. En volgens mij klopt dat helemaal. Als ik aan collega’s vraag om mij te beschrijven zeggen ze hetzelfde als wat mijn familie zou zeggen. Volgens mij toont dat aan dat je hier jezelf kunt zijn. Al blijft het elke dag jammer dat er te weinig uren in een dag zitten.”

 

Maak een afspraak >>

Ontmoet de talenten