‘Binnen de zorg is nog zóveel te innoveren en te verbeteren’

‘Binnen de zorg is nog zóveel te innoveren en te verbeteren’

ORMIT Nederland

ORMIT Nederland

     

Weinig zo interessant als verandering, vindt Liz Buker. En dus zit de projectmanager helemaal op haar plek bij Mediq, waar ze nu de integratie van het overgenomen Scholten mede vormgeeft. ‘De snelkookpan waarin hier alles gebeurt, daar word ik warm van.’ Als ORMIT verbinden wij de wensen van organisaties aan de wensen van jonge talenten. Wil je hierover met ons van gedachten wisselen?

Maak een afspraak >>

Hoe Mediq change management in de praktijk brengt

Ze werd in het begin niet altijd met open armen ontvangen. Middenin de coronatijd moest ze salesmanagers van Scholten Medische Groep gaan bellen. Sommigen waren al 17 jaar in dienst bij de medische groothandel. En nu mocht Liz Buker, net 2 jaar afgestudeerd, ze ineens gaan vertellen dat hun werk zou gaan veranderen.

Ja, natuurlijk leverde dat wel eens weerstand op, blikt ze terug. En zeker nu, nu de tijden toch al onzeker zijn, en je bovendien moeilijk met mensen fysiek kunt afspreken. Maar de weerstand verdween binnen drie weken al als sneeuw voor de zon. ‘Als je kunt laten zien dat je voor hen klaarstaat en iets voor hen kunt betekenen, krijg je ze gelukkig vaak snel mee’, aldus de manager van het zogeheten SMIT-project, oftewel: ‘Scholten Mediq In Transitie’.

 

In juni begonnen

Buker is er in juni mee begonnen. ‘We zitten nu midden in de migratie van alle klanten en medewerkers’, zegt ze. Een fikse klus, maar met haar achtergrond in International Business and Languages en een master strategisch management ook een kolfje naar haar hand. Bovendien een klus die goed aansluit bij haar eerdere ervaring, die ze opdeed in diverse opdrachten via ORMIT.

Zo kwam ze na haar studie eerst bij DSM in Hoek van Holland terecht, waar ze een half jaar lang een project leidde om glasvezelproducten voor de medische industrie toepasbaar te maken. Daarna werd het Nike, waar ze - vanuit Hilversum – een nieuw concept op de Spaanse markt wist te introduceren, een concept dat later zelfs wereldwijd werd uitgerold.

Tussen de bedrijven door werkte ze ook aan diverse projecten bij ORMIT zelf, onder andere op het gebied van marketing en communicatie, en voor de organisatiebrede implementatie van een bepaalde IT-tool.

 

Veel ervaring

Kortom: veel ervaring voor een nog jonge loopbaan. De drang naar verandering die ze zoekt in de projecten die ze managet, zit ook in haarzelf. En dat gecombineerd met de zelfmanagement- en reflectieskills die ze opdeed bij ORMIT, maakt dat ze zich nu als een vis in het water voelt.

‘Bij ORMIT deed ik niet alleen trainingen op het gebied van hard skills, zoals lean en situationeel leiderschap, maar ook meer op het gebied van soft skills als change management en communicatieve vaardigheden. Dat zijn relevante trainingen, die ik nu effectief kan toepassen. Zelf vind ik het mooie bij Mediq dat de patiënt echt centraal staat. Die missie, daar word ik warm van, en dat verbindt ook echt. Het werk hier gaat razendsnel, het tempo ligt hoog, het is echt een snelkookpan. Maar zo’n gemeenschappelijk doel, dat in alle processen terugkomt, helpt wel om focus te houden en resultaten te bereiken.’

 

Snel thuis in nieuwe omgevingen

Het mooie van ORMIT’ers als Liz Buker? Dat is dat ze ‘zich snel nieuwe omgevingen eigen kunnen maken’, vult Gerben Douma aan. De Director Customer Operations van Mediq Benelux is zelf ook ex-ORMIT’er, ‘en dus niet helemaal objectief’, zegt hij glimlachend. ‘Maar ik zie dat ze vaak heel snel hun rol kunnen pakken, midden tussen allerlei andere stakeholders. En dat zie ik ook bij Liz. Ze weet goed in verbinding te blijven, brengt veel structuur en daardoor ook veel rust. Ze luistert ook heel goed, en komt zo ook snel tot resultaten.’

Als het gaat over het project waar Buker aan werkt, heeft Douma het over een ‘hypercare’, naar analogie van de intensive care in het ziekenhuis: een project dat extra aandacht en zorg vraagt. Mediq Nederland, vanuit Utrecht, en Scholten Medische Groep, uit Geldermalsen, vormen vanaf 1 januari 2020 één organisatie. Het is een van de vele acquisities die er mede voor zorgden dat Mediq de afgelopen jaren flink kon groeien, tot de grootste Nederlandse organisatie in Nederland op het gebied van medische hulpmiddelen, zorg en support, met meer dan 2.500 medewerkers, en activiteiten in 13 Europese landen.

Daarbij komt ook nog een flinke transitie, van logistiek dienstverlener op het gebied van hulpmiddelen naar een zorgdienstverlener, waar hulpmiddelen ook met zorg en digital services worden verbonden.

Een interessante markt, aldus Douma. ‘Het was voor mij in elk geval reden om over te stappen van de financiële sector naar de zorgwereld. Binnen de zorg is nog zóveel te innoveren en te verbeteren, wat kan helpen om de zorg betaalbaar te houden. Het is volgens mij ook de reden waarom juist ORMIT’ers in deze branche veel kunnen brengen, met hun oog voor procesverbetering en innovatie.’

 

Reflectie

Liz Buker wordt bij Mediq overigens niet alleen begeleid door Gerben Douma, maar ook door senior project- en verandermanager William Siemons. Een proces waar ze veel van leert, zegt ze – en cruciaal voor haar succes. ‘Samen denken we na: waar zou een bepaalde reactie vandaan komen? Hoe kun je daarmee omgaan, zodat je toch bereikt wat je wil bereiken? Ook de check-ins met Gerben, waarin we in algemene zin bespreken hoe het gaat, helpen daarbij. Dat is ook typisch ORMIT, denk ik. Je moet toch je ei kwijt kunnen in je werk, anders neem je misschien je werkdruk mee naar huis. En dat is hier gelukkig nog niet zover gekomen.’

Daarin krijgt ze bijval van Douma. ‘Persoonlijk leiderschap is cruciaal als je samen met een team tot resultaten wil komen. Ik geloof erin dat je pas goed leiding kunt geven als je continu jezelf een spiegel voorhoudt, steeds kijkt waar het beter kan, en luistert naar anderen, in plaats van de alwetende leider te willen zijn en het stuur strak in handen te houden. Zo’n houding is niet meer van deze tijd.’

Bij ORMIT word je ‘gepokt en gemazeld’ op persoonlijke effectiviteit, zegt hij. En daar plukt hij nog elke dag de vruchten van. ‘Daar hoort ook zelfreflectie bij, en dus ook kwetsbaarheid en openheid. Nu ben ik van mezelf al vrij open. Mensen mogen mij zien. Ik denk ook dat dit van toegevoegde waarde is. Ik geloof echt dat daarmee de resultaten alleen maar beter worden.’

 

Jong talent als kartrekker van digitale verandering

Als ORMIT verbinden wij de wensen van organisaties aan de wensen van jonge talenten. Ons concept bestaat uit verschillende bouwstenen die naar wens kunnen worden ingezet. Denk aan het werven en selecteren van bij jouw organisatie passende talenten, coaching-on-the-job, trainingen gericht op persoonlijke en professionele ontwikkeling, een specifieke inhoudelijke opleiding, coaching, intervisie, het bijdragen aan strategische of innovatieprojecten en variatie in de duur van een traject en het na afloop wel of niet in dienst treden. Graag bespreken we samen met jou welke oplossing het best past bij de behoefte van jouw organisatie en past binnen het beschikbare budget. Wil je hierover met ons van gedachten wisselen? Je kunt ook een kijkje nemen bij onze talenten!

 

Maak een afspraak >>

Ontmoet de talenten >>