5 tips om succesvol te zijn in je eerste baan!

5 tips om succesvol te zijn in je eerste baan!

ORMIT Nederland

ORMIT Nederland

     

Je bent net begonnen in je eerste baan en weet wat er van je verwacht wordt. Je bent succesvol in wat je doet en krijgt hierover regelmatig complimenten. Voor jou is deze eerste baan niet zomaar een baantje, maar de start van een veelbelovende carrière. Jij wilt meer, je wilt écht het verschil maken, maar zoekt nog naar concrete tips om succesvol te zijn. Hoe laat je zien wat je in huis hebt, zodat je die leuke en interessante projecten krijgt toegewezen zonder er om te hoeven vragen? Hoe krijg je anderen mee in jouw ideeën? Hoe werk je samen met collega’s die zaken heel anders benaderen dan jij, soms misschien tot jouw grote ergernis? Hoe blijf je jezelf continu ontwikkelen?

Download Whitepaper!

Het zijn vragen die in je hoofd spelen, maar die je niet echt kwijt kunt in jouw omgeving. Jouw manager is druk en heeft niet altijd tijd om hierover met je in gesprek te gaan, de tijd die jullie samen hebben gaat meestal op aan het bespreken van werk en deadlines. Je collega’s staan er best voor open om een keer met je te sparren maar zijn ook druk, en je wilt hen niet te veel lastigvallen met jouw persoonlijke ontwikkelvragen. Dit betekent dat je er op dit vlak vaak alleen voor staat. Wat zijn nou precies die belangrijke sleutels tot succes in jouw werk?

Vragen die je jezelf moet stellen

Het vraagt om persoonlijk leiderschap om zelf aan het stuur van je loopbaan en je leven te gaan staan. Persoonlijk leiderschap begint met de zoektocht naar je drijfveren, talenten, ambities en normen en waarden: waar krijg je energie van? Waarvan helemaal niet? Waar ben je goed in? Wat kost je veel moeite? Wat zou je willen bereiken? Wat vind je belangrijk in jouw werk en leven? Als je dit voor jezelf scherp krijgt, kun je een plan maken om je persoonlijke doelen te realiseren. Een plan waarin je beschrijft hoe je zelf de juiste randvoorwaarden kunt creëren en wat je kunt doen om de eerste stappen te zetten. Wat dan rest is het lef om het ook echt te gaan doen.  

“Inzicht krijgen in wie ik ben en hoe ik werk heeft mij veel geleerd: waar word ik blij van? Wat heb ik nodig om succesvol en gelukkig te zijn in het leven? Wat heb ik in huis aan talenten en hoe kan ik deze nog beter inzetten? Deze inzichten hebben bij mij geleid tot een betere balans tussen werk en leven. Ook heb ik het idee dat ik nu heb gewerkt aan een stukje basiszelfvertrouwen, inzicht, en kennis waar ik op kan steunen. Ik ben een mooier mens geworden omdat ik (nog) meer zelfkennis heb, de beste kennis die je kan hebben denk ik”. Emma – trainee bij ORMIT

5 sleutels voor een succesvolle start van jouw loopbaan

Bij het maken van jouw persoonlijke plan kun je bijvoorbeeld gebruik maken van de inzichten die er zijn over wat iemand succesvol maakt in zijn of haar werk. Om alvast een tipje van de sluier op te lichten, en het zal je vast niet verbazen: het begint met zelfkennis. Want, zoals Aristoteles al zei: "knowing yourself is the beginning of all wisdom."

Wil je meer weten over de vijf sleutels om succesvol te zijn in jouw eerste baan? Lees dan verder in het whitepaper ‘Young professional? 5 sleutels voor een succesvolle start van jouw loopbaan’.  

Download Whitepaper!